Porvoo, reissumme kohteena

Olen ollut saamaton tämän jutun kanssa, päivässä ei vain riitä tunnit kaikkeen...

Porvoo oli meidän reissun kohteena. Siitä puhuttin paljon etukäteen, Ainokin tiesi että Porvooseen mennään kuitenkin tietämättä/ymmärtämättä mikä paikka se oikein on. Ainon innostusta kuvaa aamun tapahtumat ennen reissuun lähtöä, tyttö oli aivan tohkeissaan, puki päälle,petasi sängyn ja laittoi omat tavarat kasaan matkaa varten. Joka toinen sana koski Porvoota. ;)

No Porvooseen meiltä ajelee vähän reilu kaksi tuntia. Menimme lyhyintä reittiä, mutta hieman pienempää tietä vaikka se olikin hitaampi vaihtoehto, mutta välillä on kiva ajella jossain muuallakin kuin moottoritiellä. Katsella maisemia ja käydä muuallakin kahvilla kuin ABC.llä ;)  Pysähdyimme huilipaikassa Paroni. Paikka oli oiva valinta  josta Aino koko reissun muistaa, nimittäin PALLOMERI. Tämän lisäksi huoltoasemalla oli akvaario ja pieni karuselli joka toimi kolikolla. Tämä olisi riittänyt tytölle :D oli sen verta innoissaan.

Huoltoaseman kautta jatkoimme Tukkilan tilalle jossa yövyimme kaksi yötä. Tilalla oli 15 hevosta, kaksi aasia, pari laamaa, kissoja, koiria ja kukko ja kana. Yövyimme vanhaan tallin päätyyn rakennetussa yhdessä huoneessa. Alakerrasta löytyi pesutilat ja sauna. Yläkerrassa oli kolme makuuhunetta ja vessa. Muita yöpyjiä ei ollut eikä tuo ollut tilan ainoa majoituspaikkakaan. Olisimme ehkä häirinneet enemmän muita kuin muista olisi ollut meille haittaa.. Noh me  olimme vanhalla puolella yötä mutta toinen vaihtoehto olisi ollu uusi puoli joka oli rakennettu maneesin päätyyn :) Meidän huoneesta löytyi kaksi sänkyä ja levitettävä sohva.

Teimme tuttavuutta kukkoon ja kanaan. Aino säikähti Kukkoa jonka takia suu mutrussa.Tuolla oikeallapuolen taloa söimme ihanaa aamiaista

Ensimmäisenä iltana kävimme kaupungilla pyörähtämässä ja etsimässä ruokapaikkaa sekä ruokakauppaa. Sekä pakollinen leikkipuiston metsästäminen ;) nämä kaikki löydettiin ja väsyneenä takaisin majapaikkaan.

Mikä taivas!

Toisen päivän missioni oli mennä vanhaan kaupunkiin ja kävellä siellä. Löydettiin maksuton parkkipaikka ( porvoon kaupunki perii 2e tunnilta pysäköintimaksua) ja käveltiin siellä sun täällä. Löydettiin kirkko, pieni suklaapuoti, ja muut puodit mutta vielä jäi näkemättä mm. vanha rautakauppa. Vaunujen kanssa ei ollu kovin mukava talsia mukulakivikatuja varsinkaan kovin jyrkkiä sellaisia... lapset nukahti vaunuihin ja saatiin rauhassa pällistellä taloja ja katuja ;)

varsinainen turisti ;) ja me noustiin tuo mäki (vas. yläkuva) vaunuilla ylös..

Yllätyin kuinka pieni tuo suklaapuoti oli. Juuri ja juuri sisälle mahtui ja silti tuntui ahtaalta. Näkymä oli puodin puolelta myös tehtaan puolelle joka ei myöskään kovin isolta näyttänyt. Suklaat oli kyllä hyviä, käsin tehtyjä :)

Kaupunkikierroksen jälkeen suuntasimme Rossoon ja koin tällä kertaa positiivisen yllätyksen ruoan osalta. Lounas oli oikeasti hyvää. Sillä monesti olen joutunut pettymään Rosson ruokaan. Päivän kohokohta oli Ainolle kun lähdimme Hop Loppiin  leikimään :)

Hop lopin jälkeen oltiin kaikki niin puhki että lähdettiin tilalle lepuuttamaan jalkoja. Muutama tunti sluibailtiin kunnes päätettiinkin vielä lähteä katsomaan sitä saaristoa! Tukkilan tilalta oli ajomatkaa sinne noin tunti mutta tila sijaitseekin 10km Porvoon toisella puolen.

Ainoa kuva siitä THE saaristosta

Matkalla oli kaksi siltaa ja lopuksi lossi ylitys joka jäi tämän reissun kohokohdaksi. Paikan nimi on Pellinki. No minä laitoin suunnaksi navigaattoriin että Pellinki. Tie huononi huononemistaan ja olin, että tämä ei voi olla kyllä nyt oikea paikka. No loppupeleissä olimme jonkun mökillä... Paikka ei todellakaan ollut oikea..Vähän selattuani tietoja lisää selvisi että on.. Vähä-Pellinki, Suur-Pellinki jne..

Olimme Saaristossa, keskellä ei mitään jonkun mökillä, kirosimme kun tie oli huonoa ja auton pohja otti kiinni sekä ajoimme todella hitaasti. Tämän jälkeen fiilis ei ollut mikään parhain, tänne asti tultiin ja tässäkö tämä nyt sitten oli? Tämän seikkailun jälkeen vastaan tuli kyltti että Butik ja meinattiin että no käydään siellä niin ei ole ihan hukka reissu. Aikamme taas etsittiin mutta mitään/ketään ei näkynyt missään. Pyörimme autolla hetken jonkun pihassa kunnes hermo meni ja lähdimme pois. Semmonen reissu!

Lossia odotellessa huomasimme kartan joka oli tien vieressä. Siinä oli merkitty punaisella reitti minne saisi mennä kuka vain eli leirintäalue. Muuten saaristo onkin mökitetty hyvin tiheään...Niimpä niin, kumpa en olisi tuijottanut vain puhelinta :D

Yöpymispaikkamme ja Aasi joka sai kulkea vapaan. (Jota Aino pelkäsi kuollakseen)

Viimeisenä päivänä söimme aamupalan,siivosimme, pakkasimme ja sanoimme elukoille heipat. Reissu oli kiva ja hyvä aurinkoinen sää sattui meille mukaan :)

Meidän perheen ensimmäinen, yhteinen kesäreissu.

Käteen jäin paljon paljon kuvia ;)